Werkwijze

Werkwijze Ada Breedveld

De eerste schilderijen die Ada schilderde waren in olieverf, ietwat somber en grijs. Ook de ontwerpen waren in grijstinten. Daarnaast maakte zij etsen op zink- of koperplaten waarin zij met zwarte inkt haar afbeeldingen vorm gaf. Er vond een grote verandering plaats in haar schilderstijl bij de geboorte van haar oudste dochter Roos. Vanuit praktisch oogpunt koos Ada ervoor om niet langer zwarte inkt te gebruiken. Zij begon te experimenteren met andere verfstijlen. Na een experimentele onderzoeksperiode van een jaar heeft ze de techniek van werken met acrylverf haar machtig gemaakt en was dit haar middel van expressie geworden. Er kwam nu veel kleur in haar werk!

Een kleine toelichting op hoe de prachtige werken van Ada Breedveld tot stand komen:
Ada schildert dagelijks. Wanneer zij aan een nieuw werk begint, bepaalt zij allereerst het formaat van het doek. Dit doet zij aan de hand van een schets. De doeken waarop zij haar werk maakt zijn allen van universeel geprepareerd linnen. Nadat zij haar schets heeft uitgewerkt, brengt zij structuur aan op de doeken met een paletmes. Zij gebruikt hiervoor een modelleer Lascaux pasta. Deze pasta is uitermate geschikt voor een flexibele ondergrond en voorkomt scheuren en barsten in het doek. Door het gebruik van deze pasta ontstaat er structuur op het doek dat het werk levendig maakt. Het craquelé effect zorgt voor een levendige lichtval op het doek. Ook geeft dit effect het doek een mooie huid.
            De pasta heeft een droogtijd van minimaal 24 uur. Hierna brengt Ada een neutrale verflaag aan en nadat deze verf gedroogd is begint zij met de schets van het werk op het doek. Deze schets maakt zij met een wit schoolbordkrijt. Hierna brengt zij de belangrijkste lijnen van de compositie met verf aan. Voor de meeste werken heeft Ada al bedacht welke kleuren ze wil gaan gebruiken en welke combinaties van kleuren op het doek zullen komen. Dit is het belangrijkste in haar schilderproces. De kleuren bepalen de sfeer. Ada beschouwt het als een uitdaging om telkens weer kleurencombinaties te maken die verrassend zijn. Met acrylverf brengt zij laag over laag de kleuren aan, om zo de kleuren te verdiepen. Soms kiest zij er ook voor om een onderschildering te maken in een contrasterende kleur, deze kleur blijft meespelen in de bovenlaag.            
            Het proces van het creëren van een schilderij is iets waar Ada helemaal in opgaat. Ze schildert dan ook nooit twee doeken tegelijkertijd. Ook staat de uitkomst van het werk niet vast. Van dag tot dag bepaalt zij hoe het werk zich verder ontwikkeld. Daarbij is de aanwezigheid van natuurlijk licht erg belangrijk. Zomers begint Ada al erg vroeg met schilderen om de hele dag van het licht gebruik te kunnen maken. In de winter maakt zij in de vroege ochtend schetsen of doet zij ander voorbereidend werk. Wanneer haar werk helemaal voltooid is behoeft alleen de titel nog. Deze zo toepasselijke titel heeft Ada niet van tevoren bedacht, maar valt haar in tijdens het schilderen.